Objevena ztracená sbírka Ježíšových výroků (Bílek Pavel | 4. 6. 2017 13:47)
Lukáš na začátku svého evangelia říká, že již mnozí se pokusili toto vypravování sepsat, a pak střídavě čerpá z Matouše a Marka. Do toho přidává materiál, který v Matoušovi ani v Markovi není.
Takto čerpá z Matouše Lukáš 11,39-16,17:
Mt 23,4-36
Mt 22,15-17
Mt 16,6
Mt 10,17-33
Xx Kdo mne ustanovil nad vámi rozhodčím?
Mt 6,25-33
Mt 6,19-21
Mt 24,43-25,28
Xx Oheň jsem přišel uvrhnout na zemi
Mt 10,34-36
Xx Umíte posoudit to, co vidíte
Mt 5,25-26
Xx Myslíte, že to byli větší hříšníci?
Mt 21,18-19
Mt 12,9-13
Mt 13,31-33 Mk 4,30-32 Čemu se podobá Boží království?
Mt 7,13-14
Mt 25,10-12
Mt 7,22-23
Mt 8,11-12
Mt 20,16
Xx Vzkaz Herodovi
Mt 23,37-39
Mt 12,10-13
Mt 23,6
Mt 22,1-2
Xx Nesedej si dopředu
Mt 23,12
Mt 5,46-48
Mt 22,2-10
Mt 10,37-39
Xx Napřed sedne a počítá náklad
Mt 5,13
Mt 9,10-11
Mt 18,12-14
Mt 21,28-31
Mt 20,1-16
Xx Podobenství o nepoctivém správci
Mt 6,24
Mt 23,28
Mt 11,12-13
Mt 5,18
Tabulka obsahující rovněž příslušné adresy v Lukášovi je na http://www.quantum-mechanics.net/MkMtLk_Jn/Czech/ dole. Prázdné řádky jsem přidal, aby bylo zřetelněji vidět, že se cyklicky opakuje zhruba tento vzorec:
1. vezmi něco z Mt 20-25,
2. vezmi něco z Mt 10-11 nebo napiš variaci na uzdravení z Mt 12,
3. vezmi něco, co není ani v Mt ani v Mk,
4. vezmi něco z horského kázání Mt 5-7.
Z Matouše 10-12 čerpá Lukáš obzvlášť systematicky:
Mt 10,17-33
Mt 10,34-36
Mt 12
Mt 12
Mt 10,37-39
Mt 11,12-13
Před ty dva cykly, které čerpají z Mt 12, je navíc předřazen materiál, který není ani v Mt ani v Mk a který se vyznačuje tím, že popisuje konkrétní události.
Vzhledem k systematičnosti, s jakou zde Lukáš sahá po materiálu, který není ani v Mt ani v Mk, lze těžko učinit jiný závěr, než že používá písemně zachycenou sbírku Ježíšových výroků, která se nedochovala.
Když Lukáš čerpá z Mt 13,31-33, je mimořádně silně ovlivněn paralelním Mk 4,30-32. Nebo je to jinak? Když vezmeme do úvahy, kde se čerpání z Mt 13,31-33 nachází, je logičtější vysvětlit příbuznost s Mk 4,30-32 tím, že Lukáš čerpá nikoli z Mt 13,31-33, nýbrž z nedochované sbírky Ježíšových výroků.
Některé z výroků, které jsou zde popsány jako "ani v Mt ani v Mk", Matouše nejspíš ovlivnily. Lk 12,49-50 mohl inspirovat Matouše k tomu, aby ve verši 3,11 obohatil Marka 1,8 o "a ohněm". Lk 12,49 mohl být inspirací i pro Mt 10,34, Lk 14,32 pro Mt 5,25 a Lk 16,1-8 pro Mt 18,23-34.
No a jak je to s naší sbírkou Ježíšových výroků po obsahové stránce? Působí velmi autenticky. Nevykazuje žádný esejský vliv, tolik typický pro Matouše.
Vzrušující je, že ve společnosti těch nejpravděpodobnějších vlastních slov Ježíšových nacházíme i výroky, které ukazují na Ježíšovo mesiášské sebepochopení a bývají proto označovány za pozdější výtvor křesťanů.
Komentovat
!